روندهای بهینهسازی موتور جستجو در سال ۲۰۲۴ – و چگونگی بهرهبرداری از آنها ! سال 2023 بار دیگر به ما نشان داد که دنیای بهینه سازی برای موتورهای جستجو (سئو)چقدر هیجان انگیز و پیشرفت های آن سریع است. اما هیچ توقفی در توسعه پیشرفت بیشتر در سال جاری وجود ندارد و روندهای سئو برای سال 2024 در حال حاضر در همین حوالی هستند.
از همین حالا آماده باشید تا امسال هم در صدر باشید . با این حال، این امر در این جا صادق است که همیشه به روز ماندن با آخرین تغییرات در دنیای بازاریابی سئو یک کار مداوم است که شما را همیشه در صدر باقی می گذارد!
هم اکنون مطلب فوق را بخوانید و تمام روندهای سئو برای سال 2024 را آموزش ببینید !
توسعه بیشتر هوش مصنوعی در سئو در سال 2024
البته هوش مصنوعی در سئو همچنان یک موضوع هیجان انگیز در سال جدید باقی خواهد ماند :
سال گذشته، پیاده سازی و استفاده از هوش مصنوعی افزایش قابل توجهی را در بهینه سازی موتورهای جستجو و در دنیای بازاریابی آنلاین تجربه کرد.
بسیاری از متخصصان سئو و بازاریابان آنلاین در حال حاضر به پشتیبانی از هوش مصنوعی متکی هستند.
اما این پیشرفت هنوز کامل نشده است – بنابراین باید در روند قرار بگیرید تا از داستان عقب نمانید.
استفاده صحیح از هوش مصنوعی همچنان برای موفقیت در چشم انداز سئو در سال جدید حیاتی خواهد بود.
بهای بیش از اندازه به هوش مصنوعی
یک اشتباه رایج این است که به هوش مصنوعی اطلاعات زیادی داده و سپس از آن به عنوان یک مشاور عمومی استفاده کنید.
با این حال، این روش اغلب بسیار ساده است و تجزیه و تحلیل های عمیق و نتایج ناشی از هوش انسانی را ارائه نمی دهد.
بنابراین باید روشن شود که هوش مصنوعی نمی تواند به طور کامل جایگزین مشاوره های تجربی شود ، البته تا زمانی که به عنوان توضیح روندها و وظایف خاص از آن استفاده می شود، به عنوان یک ابزار قدرتمند عمل می کند.
ولی در این روش یک مزیت قابل توجه در ارزیابی استاندارد داده ها نهفته است . که این امکان را فراهم می کند که حجم زیادی از داده ها را به طور کارآمد پردازش کنید و الگوهایی را که می توانند برای سئوی سایت مرتبط باشند، شناسایی کنید.
همچنین هنگام ایجاد متون سئو توصیه می کنیم احتیاط کنید،
زیرا هر چیزی که می درخشد طلا نیست.
هوش مصنوعی مطمئناً میتواند تأثیر حمایتی داشته باشد ، برای مثال با کمک به ایجاد جنبهها یا طرحهای موضوعی.
با این وجود، متون همیشه باید از نظر محتوا و جنبه های مختلف سئو بررسی شوند ،
زیرا به کار بردن کورکورانه متون تولید شده توسط هوش مصنوعی می تواند عواقب منفی داشته باشد.
منحصر به فرد بودن محتوای شما برای یک رتبه بندی خوب بسیار مهم است، اما بعداً در مورد آن بیشتر خواهید فهمید.
یک چشم انداز جالب برای امسال، اصلاح بیشتر فناوری های هوش مصنوعی است .
در سال 2024، بازاریابان آنلاینی که می توانند هوش مصنوعی را در استراتژی های بازاریابی و سئو خود یکپارچه کنند و در عین حال محتوای منحصر به فرد و با کیفیت بالا تولید کنند ، از مزیت رقابتی قابل توجهی برخوردار خواهند شد.
بنابراین هوش مصنوعی نه تنها به عنوان یک ابزار، بلکه به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از استراتژی سئو آینده نگر تلقی می شود .
تجربه تولید محتوای قابل جستجو در سئو 2024
هوش مصنوعی می تواند یک مزیت تعیین کننده به ویژه برای کارهای خلاقانه در صنعت بازاریابی ارائه دهد:
اطلاعاتی را بر اساس مجموعه داده های عظیم ارائه می دهد . این ورودی می تواند به طور ایده آل به عنوان الهام یا کمک به شروع تولید مطالب خلاقانه استفاده شود .
با این وصف ، برای ارزیابی مقادیر زیادی از داده ها تلاش بسیار کمتری برای یک هوش مصنوعی لازم است – آنچه که برای هوش انسانی زمان می برد، می تواند توسط هوش مصنوعی تنها در چند ثانیه انجام شود.
SBU گوگل پیشتر در سال 2023 موضوع مهمی بود، اما هوش مصنوعی در سال 2024 نیز به مسیر پیشرفت خود ادامه خواهد داد.
کاربرد هوش مصنوعی گوگل SGE
Google Search Generative Experience (SGE) یک تجربه جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی است که نتایج تولید شده توسط هوش مصنوعی را در بسیاری از پرسمان های قابل جستجو ارائه می دهد.
این موارد بهطور برجسته در بالاترین رنک های صفحات نتایج جستجو (SERP) ظاهر میشوند و میتوانند بر نحوه تعامل کاربران با موتور جستجو و نحوه بهینهسازی وب سایت ها برای بازدید و بازدید تأثیر بگذارند.
SGE میتواند تعاملات کاربر را با ارائه پاسخهای واضح ، از جمله تصاویر مرتبط، و ارائه یک مدل تعامل مکالمه بهبود بخشد.
با چت بات ها متفاوت است و نتایج مبتنی بر هوش مصنوعی را مستقیماً در نتایج جستجو ارائه می دهد .
AI Snapshot در حال حاضر محدود به تعداد محدودی از کاربران در ایالات متحده است و فقط به زبان انگلیسی در دسترس است.
این نشان دهنده ترند به سمت یک تجربه جستجوی تعاملی تر و کاربرپسندتر است، جایی که الگوریتم نیازهای کاربران را بهتر درک می کند .
در حالی که هنوز برای داشتن یک روش مطمئن برای بهینهسازی محتوا برای SGE خیلی زود است، تمرکز بر محتوایی که به طور جامع به سؤالات کاربر پاسخ میدهد میتواند ارتباط را تضمین کند.
محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی همچنان حاوی پیوندهایی به منابع مرتبط است.
پس باید خود را به عنوان یک متخصص معرفی کنید و محتوای منحصر به فردی ارائه دهید تا به عنوان یک منبع مرتبط در نظر گرفته شوید.
لینک های کنار قطعه SGE تاکنون دلایل نامشخصی برای ظاهر خود دارند .
با این حال، آنچه می تواند جالب و مرتبط باشد، تحلیل ها یا نظرات، رویکرد مستقیم، مرجعیت موضوع و اطلاعات جدید است.
علیرغم نفوذ SGE، بهترین شیوه های سنتی SEO نباید نادیده گرفته شوند زیرا SERP ها به نمایش نتایج جستجوی سنتی ادامه می دهند.
هنوز خیلی زود است که بدانیم کاربران چقدر به SGE متکی خواهند بود – بسیاری ممکن است هنوز نتایج جستجوی سنتی را ترجیح دهند .
جستجوهای بدون کلیک
بخصوص از طریق اجرای تجربه تولیدی جستجو (SGE)، اصل “بدون کلیک” (Zero Click) همواره مهمتر میشود.
گوگل به طور روزافزون به سوالات مخاطبین بهطور مستقیم در نتایج جستجو پاسخ میدهد، که منجر به کاهش کلیکهای سنتی بر روی وبسایتها میشود و سئوی صفحات ورودی به سرعت نادیده گرفته می شوند.
برنامهریزی محتوایی استراتژیک برای شناخت برند و پرداختن به موضوعات پیچیده اهمیت زیادی پیدا میکند، تا شما هم در نتایج جستجو ظاهر شوید و بهطور مداوم با محتوای با کیفیت خود دیده شوید.
با این حال باید توجه داشت که این موضوع به ویژه برای جستجوهای ساده و پرتکرار صدق میکند.
در صورت تمرکز بر روی کلمات کلیدی طولانی و سوالات کامل، با جستجوهای بدون کلیک برخورد کمتری خواهید داشت.
و کاربران همانند همیشه به سایت شما سر خواهند زد. همچنین باید محتوای باکیفیت در آنجا وجود داشته باشد که کاربر و درخواست خاص او را مورد خطاب قرار دهد.
کلیتاً، جستجوهای بدون کلیک نیازمند تعدیل استراتژیهای سئو در سال 2024 هستند، از بهینهسازی برای کلیک خالص باید به سوی یک بهینهسازی جامع برای دیده شدن در نتایج جستجو استفاده کرد .
توسعه بیشتر SERP ها
هدف گوگل این است که نه تنها به یک موتور جستجو، بلکه به یک موتور پاسخ دهی سوالات نیز تبدیل شود و این چالش های جدیدی را برای ما سئوکاران ایجاد می کند.
در سال آینده، میتوانیم با اسنیپت ها در صفحات نتایج جستجو (SERPs) با پیچیدگی بیشتری روبرو شویم.
یکپارچگی تصاویر و عناصر پررنگ، موتور جستجو را برای کاربران جذابتر میکند و این موضوع ویژگیهای مشابه کانالهای اجتماعی را برای ما یادآور می شوند.
ظهور قالبهایی مانند کاروسل و گزینههای عبور تصویر محور در SERPs ها همچنان افزایش می یابد.
یکی از عوامل مهم دیگر، فهرستبندی مطالب و نوشته هاست.
گوگل اهمیت بیشتری به این موضوع میدهد که نه تنها محتوای کل یک صفحه را درک کند، بلکه بخش های فرعی و موضوعات خاص این مطالب را نیز درک کند.
این بدان معناست که سال آینده ممکن است شاهد پیشنمایش بخشهای دقیقتری در نتایج جستجو باشیم که بر اساس جستارهای دقیق ما طراحی شدهاند.
برای ما به عنوان سئوکار به معنی این است که ساختار محتوای خود را به گونهای تدوین کنیم که بخش های فرعی نیز به طور واضح قابل شناسایی باشند.
تغییرات و توسعه ای مداوم SERP های گوگل
توسعهی مداوم پیشنهادات دیکتاتور معابانه در گوگل مانند این ویژگی جذاب هستند.
این ویژگی علاوه بر اینکه پیشنهادها را ارائه میدهد، بلکه به صورت پیشروانه تصاویر را در آن گنجانده تا تجربه جستجو را بهبود بخشد.
ریچ اسنیپتها به یکی از جنبههای کلیدی روندهای سئو در سال آتی تبدیل میشوند.
نتایج جستجوی ریچ اسنیپت ها و جستجوهای بدون کلیک ممکن است باعث جابجایی نتایج دیگر در رتبهبندی به صفحه دوم شود.
بنابراین، بهینه سازی دقیق ریچ اسنیپت ها از اهمیت بالایی برخوردار است.
مرورها، لینک ها، تصاویر و رویدادهای تاریخ دار نیز میتوانند به عنوان عناصر در ریچ اسنیپتها گنجانده شوند.
بنابراین هنگامی که اطلاعات مربوط به شرکت خود را شناسایی کردید، منطقی است آنها را در کد منبع قرار داده تا نمایش بهینه آنها از طریق گوگل تضمین شود.
سئو ویدیو
ایجاد محتوای ویدیویی که در نتایج جستجوی گوگل و یوتیوب رتبه بندی می شوند ، فرصت بزرگی را برای شما ایجاد می کند.
با افزایش روزافزون تعداد بینندگان ویدیوی دیجیتال در سراسر جهان که انتظار می رود تا پایان سال 2023 به 3.5 میلیارد نفر برسد، موتورهای جستجو به سمت ویدیو گرایش پیدا کرده اند .
گزارش “آمار بازاریابی ویدئویی 2023” شرکت Wyzowl، اهمیت محتوای ویدئویی برای آینده بهینهسازی موتورهای جستجو ( سئو )را بیان میکند.
با آماری همچون :
51٪ از مخاطبین احتمال اشتراک گذاری ویدئوها را نسبت به هر نوع محتوای دیگری بیشتر میدانند و 91٪ از شرکتها که از ویدئو به عنوان ابزار بازاریابی آنلاین استفاده میکنند، به اهمیت محتوای ویدئویی بیشتر تأکید می کنند.
علاوه بر این، 89٪ از مخاطبین آنجا گزارش می دهند که تماشای یک ویدیو برای آنها در خرید یک محصول یا خدمات تأثیر گذاشته است.
با توجه به این آمار، این سوال پیش میآید:
چگونه میتوانید از سئوی ویدیو برای گسترش پایگاه مشتری و رشد بیشتر خود استفاده کنید ؟
قبل از اینکه دوربین خود را در دست بگیرید و شروع به ضبط کنید، یک استراتژی سئو ویدیوی قوی طراحی کنید.
گزارش Wyzowl نشان می دهد که 70 درصد از بازاریابان غیر ویدئویی قصد دارند شروع به استفاده از ویدئو کنند.
با افزایش رقابت برای جلب توجه مخاطبان، حیاتی است که به آسانی و با شتاب عمل نکنید.
یک استراتژی قابل اعتماد ویدیوهای شما را متمایز می کند و تضمین می کند که مخاطبان شما نه تنها محتوای شما را می بینند، بلکه از آن قدردانی می کنند و مدام برای مشاهده مجدد آن باز می گردند .
از ابزار تحقیق کلمات کلیدی YouTube برای پیاده سازی کلمات کلیدی مرتبط در عنوان، توضیحات و برچسب های ویدیو استفاده کنید.
همچنین، میتوانید از عملکرد تکمیل خودکار جستجوی YouTube برای کشف عبارتهای جستجوی متداول استفاده کنید.
اگر هنوز محتوای ویدیویی ایجاد نکرده اید، سال 2024 بهترین زمان برای انجام این کار است.
اگر قبلاً ویدیوهایی در وب سایت خود دارید، آنها را بیشتر بهینه کنید.
نام و توضیحات ویدیو را با در نظر گرفتن کلمات کلیدی مرتبط سفارشی کنید .
سئو ویدیو فقط یک روند نیست، بلکه یک جزء مهم از یک استراتژی جامع سئو است .
بهینهسازی محتوای شما و ارتباط آن با معیارهای تجربه، موثریت و اعتبار (EEAT)
یک استراتژی محتوای قوی برای بهینه سازی موتورهای جستجو در سال 2024 همچنان ضروری خواهد بود .
جنبههای کلیدی این استراتژی شامل پر کردن کمبودهای محتوای مرتبط، مرور مداوم عملکرد محتوا، و ایجاد محتوای شخصیسازی شده بر اساس هدف کاربر و نقاط تماس است.
تاکید بر EEAT (تجربه، تخصص، اقتدار، اعتماد) نقش اصلی را ایفا می کند.
ارائه محتوای با کیفیت بالا که توسط کارشناسان موضوعی نوشته یا بازبینی شده و بر پایه تجربه عملی است، به عنوان یک عامل حیاتی در یک استراتژی موفق محتوا محسوب میشود.
هر پرسمان جستجویی به یک نیاز یا هدف کاربر مربوط است و محتوا باید به منظور تأمین آن نیاز هدفمند باشد. تعامل کاربر با محتوا به اندازه خود محتوا مهم است.
اهمیت نویسندگی نیز بخشی از تجربه EEAT است .
نویسنده محتوا باید به عنوان متخصص در محتوای مربوطه معرفی شود.
به خصوص زمانی که کاربران مشکل دارند، به جای کسی که هیچ ارتباطی با موضوع ندارد، از یک متخصص می خواهند که مشاوره بدهد.
تجربه نویسنده مربوطه یکی از ویژگی های کیفی متن محسوب می شود، به طوری که یک نویسنده با تجربه کیفیت متن و تجربه کاربری را بهبود می بخشد.
ارتباط نزدیک با یک نویسنده معتبر محتوای باکیفیت است . اگر موضوعی را به طور جامع در طراحی وب سایت خود پوشش دهید ، دانش تخصصی عمیقی را نشان می دهید.
کاربران احساس امنیت می کنند زیرا شما نقاط قوت خود را در زمینه تخصصی خود نشان می دهید و می توانید در جنبه های گسترده کمک کنید. نه تنها محتوای تخصصی مهم است، بلکه گزارش های دست اول نیز مهم است.
برای تاکید بیشتر بر ارتباط محتوای خود ، بک لینک های کیفی و لینک سازی ابزار مهمی هستند.
هنگامی که سایت های دیگر به محتوای شما پیوند می دهند، این به موتور جستجو سیگنال می دهد که محتوای تخصصی شما توسط دیگران استفاده می شود.
اما مراقب باشید! موارد زیر در اینجا صدق می کند:
کیفیت بر کمیت . بسیاری از بک لینک های سایت های مشکوک یا بی اهمیت به اندازه بک لینک های قوی از سایت های معتبر و مرتبط با موضوع مفید نیستند .
ایجاد پرسونای خریدار و همسو کردن محتوا با سفر مشتری در پلات فرم های مختلف که راه های ارتباطی محسوب می شوند نیز ضروری است. نظرسنجی مشتریان برای اطمینان از همسویی محتوا و تجربه کاربر با استراتژی کلی ضروری است.
هوش محتوا، به عنوان دانشی که بر اساس دادهها نشان میدهد کدام نوع محتواها مؤثر هستند، باید مبنایی برای تولید محتوا باشد.
علیرغم گسترش ابزارها و افزونههای هوش مصنوعی، روشن کردن سؤالات مربوط به انواع محتوای بهینه، انسانی کردن محتوا و پیشبینی اثربخشی استراتژی محتوا بسیار مهم است.
ابزارهای هوش مصنوعی اساساً امکان تولید سریع محتوای زیادی را فراهم می کنند. این باعث می شود محتوای منحصر به فرد و با کیفیت بالا حتی ارزشمندتر شود و به شما کمک می کند تا به عنوان یک متخصص از دیگران متمایز شوید.
یک رویکرد مبتنی بر داده برای سنجش اثربخشی محتوا برای سازندگان محتوا در سال 2024 ضروری خواهد بود.
تعامل و تجربه کاربر نیز از عوامل کلیدی هستند که بر نتایج جستجوی گوگل تأثیر می گذارند.
یکپارچه سازی اصل EEAT، با تاکید بر “E” دوم برای تجربه، کیفیت و تجربه کاربری را برای جستجوگران بهبود می بخشد.
از این رو نقش اساسی در استراتژی سئو ایفا میکند. معیارهای بهروز بودن، صحت و دیدگاههای شخصی همچنان از اهمیت بالایی برخوردار خواهند بود.
Google Discover و جستجوی شخصی شده
جستجوها در Google باید بیشتر و بیشتر شخصی شوند . کاربران پاسخ های عمومی نمی خواهند، بلکه می خواهند مشکلات فردی آنها حل شود.
Google Discover، فید خبری شخصیسازی شده گوگل، نیز نقش مهمی را ایفا میکند.
هدف این فید سفارشی کردن محتوا بر اساس ترجیحات کاربران و سابقه جستجو است .
Google Discover به طور قابل توجهی با مکانیسم های جستجوی سنتی که در آن کاربران درخواست ها را وارد می کنند و لیستی از نتایج را دریافت می کنند متفاوت است.
در عوض، به طور فعال جریانی از محتوایی را انتخاب می کند که پیش بینی می کند برای کاربر جذاب باشد، بدون نیاز به جستجو.
این تغییر از تحویل محتوای واکنشی به پیش بینی می تواند تأثیر عمیقی بر روی شیوه های SEO در سال 2024 داشته باشد.
شرط اساسی برای استفاده موفقیت آمیز از Google Discover دانش الگوریتم هایی است که انتخاب محتوا را کنترل می کنند.
بر خلاف سئو سنتی، که به شدت بر روی کلمات کلیدی و بک لینک ها تمرکز دارد، Google Discover بر معیارهای تعامل کاربر و ارتباط محتوا تأکید دارد.
این رویکرد شخصیسازی شده برای ارائه محتوا فرصتهای جدیدی برای برقراری ارتباط با کاربران به صورت ارگانیک و معنادار ایجاد میکند.
هدف جستجوی شخصی این است که کل تجربه جستجوی کاربر را بصریتر و شخصیتر کند .
این موضوع همچنین می تواند برخی از مزایای بهینه سازی موتور جستجو مانند:
بهبود حفظ و رضایت کاربر:
وقتی کاربران محتوای شما را به عنوان پاسخی به سؤالات فردی خود دریافت می کنند و آن را مفید می دانند، سریعتر اعتماد ایجاد می کنند و از شما و سایت شما راضی هستند.
این می تواند تاثیر مثبتی بر وفاداری کاربران در آینده داشته باشد.
نرخ کلیک بالاتر:
در ابتدا، نتایج جستجوی شخصیسازی شده باید محتوای کاربران را نمایش دهد که با اولویتها و علایق آنها همخوانی دارد. این می تواند منجر به نرخ کلیک بالاتر شود زیرا کاربران بیشتر به محتوای شما علاقه مند هستند.
کاهش نرخ پرش:
هنگامی که محتوای مورد نیاز کاربر نمایش داده شود باعث میشود مخاطب تمایل کمتری برای مشاهده نتایج جستجوی دیگر را داشته باشد.در نتیجه نرخ پرش سایت کاهش می یابد.
مزایای سئوی محلی:
در این روش، نتایج جستجوی شخصیسازی شده که بر مبنای مکان رتبه بندی می شود، مدنظر قرار میگیرد. این باعث میشود کسبوکارهایی با مکانهای فیزیکی بیشتر در نتایج جستجوی محلی ظاهر شوند.
همانطور که می بینید، می توانید از توسعه جستجوی شخصی برای سئوی خود استفاده کنید.
با این حال، ارائه محتوای با کیفیت بالا و شناخت دقیق گروه هدف خود و نیازهای آنها بسیار مهم است . در اینجا نیز بهینهسازی محتوا و مراقبت از EEAT از اهمیت بالایی برخوردار است.
بنابراین
چگونه می توانیم با روندهای سئو در سال 2024 همراهی کنیم؟
اکنون میدانیم که روندهای جدید بهینهسازی موتور جستجو در سال 2024 در حال ظهور هستند و برای ادامه موفقیت، آمادهی اقدام هستیم.
اما دقیقاً چگونه می توانید با روندهای سئو در سال 2024 همراه باشید ؟ در اینجا چند نکته خاص وجود دارد:
1- یکپارچه سازی هوش مصنوعی با یک دستورالعمل واضح:
هوش مصنوعی را در استراتژی های بازاریابی و سئو خود ادغام کنید، اما از آن به عنوان یک ابزار به جای یک مشاور عمومی استفاده کنید.
اطمینان حاصل کنید که برای دستیابی به تجزیه و تحلیل عمیق و نتایج سفارشی، خلاصههای واضح و وظایف خاصی را برای هوش مصنوعی ارائه میدهید.
2- سازگاری با جستجوهای بدون کلیک:
با افزایش نتایج “بدون کلیک” که در آن گوگل پاسخ های مستقیم را ارائه می دهد، برنامه ریزی محتوای استراتژیک بیش از هر زمان دیگری اهمیت پیدا می کند.
حضور خود را در SERP ها و عناصر بصری بهینه کنید تا قابل مشاهده بمانید.
از نتایج ریچ اسنیپت ها، ویدیوهای تجربی/اطلاعاتی، داستان های وب و پادکست ها برای جلب توجه کاربران استفاده کنید.
3- بهینه سازی محتوا با تمرکز بر EEAT:
یک استراتژی محتوای قوی همچنان ضروری است.
در فرایند تولید محتوا تاکید بر اصول EEAT (تجربه، تخصص، اقتدار، قابل اعتماد) و تمرکز بر ارائه محتوای با کیفیت بالا که توسط کارشناسان موضوعی ایجاد می شود ، را در نظر بگیرید.
و اطمینان حاصل کنید که محتوای شما با نیازهای کاربر مطابقت دارد و با سفر مشتری مطابقت دارد.
4-از جستجوی شخصی استفاده کنید:
اکنون توسعه در Google Discover و جستجوهای شخصیسازی شده فرصتهای فراوانی برای بهینهسازی موتورهای جستجو ایجاد میکند.
ارائه محتوای باکیفیت و متناسب با ترجیحات و علایق فردی کاربران.
بهبود حفظ و رضایت کاربر، افزایش نرخ کلیک و کاهش نرخ پرش. اهمیت سئوی محلی را در نظر داشته باشید.
با پیروی از این نکات و سازگاری فعال با روندهای در حال تغییر و تحول ، می توانید مطمئن شوید که با استراتژی سئوی خود در سال 2024 موفق باقی خواهید ماند.
اما موارد زیر همچنان پابرجا و صادق است: دنیای سئو دائما در حال تغییر است و ترندهای سئو ثابت نمی ماند. انعطاف پذیر بمانید، با آخرین پیشرفت ها به روز باشید و روندها را عملی کنید !