خدمات IT هزاره سوم مشاوره ، طراحی ، توسعه شبکه ، سایت ، سئوی خود را به ما بسپارید.
سئو

SEO چیست - بهینه سازی موتور جستجو؟

سئو یک کانال بازاریابی مهم است. اول و مهمتر از همه ؛ زیرا جستجوی ارگانیک 53 درصد از کل ترافیک وب سایت را در بر می گیرد. و به همین سبب پیش بینی می شود صنعت جهانی سئو تا سال 2028 به 122.11 میلیارد دلار برسد.

سئو چیست ؟ - بهینه سازی موتور جست و جو چیست ؟| خدمات IT هزاره سوم
0اشتراک گذاری

سئو چیست ؟ – بهینه سازی موتور جستجو یعنی چه ؟ سئو (SEO )مخفف “بهینه سازی موتور جستجو” است. به عبارت ساده، SEO به معنای فرایند بهبود وب سایت شما برای افزایش نمایش آن در نتایج  گوگل، مایکروسافت ، بینگ و سایر موتورهای جستجو هر زمان که مخاطبین جستجو می کنند برای:

  • محصولاتی که می فروشید

  • خدماتی که ارائه می دهید

  • اطلاعات در مورد موضوعاتی که در ان تخصص و / یا تجربه عمیق دارید.

هرچه صفحات شما در نتایج جستجو بهتر دیده شوند، احتمال بیشتری وجود دارد که وبسایت شما موفق شده و روی لینک های آن کلیک شود.

در نهایت، هدف بهینه سازی موتور جستجو کمک به جذب بازدید کنندگان وب سایت است که به مشتریان،  یا مخاطبانی که باز می گردند، تبدیل می شوند.

انچه در این آموزش خواهید اموخت:

  • تفاوت SEO با SEM و PPC

  • چرا SEO مهم است

  • انواع و تخصص های سئو

  • SEO چگونه کار می کند

  • چگونه SEO را یاد بگیریم

سئو چه تفاوتی با SEM و PPC دارد؟

SEM و PPC دو اصطلاح رایج دیگر هستند که در اینجا در زمینه موتور جستجو زیاد می خوانید و در جامعه بازاریابی جستجوی گسترده تر می شنوید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد هر دوی این اصطلاحات و چگونگی ارتباط آنها با SEO مطالعه کنید.

سئو در مقابل SEM

SEM مخفف بازاریابی موتور جستجو یا همانطور که بیشتر شناخته می شود، بازاریابی جستجو است.

بازاریابی جستجو یک نوع بازاریابی دیجیتال است. این یک اصطلاح دربرگیرنده ترکیبی از فعالیت های SEO و PPC است که به منظور هدایت ترافیک از طریق جستجوی ارگانیک و تبلیغات کلیکی جستجو می شود.

به عبارت ساده، بازاریابی جستجو فرآیند به دست اوردن ترافیک و نمایش در موتورهای جستجو از طریق تبلیغات کلیکی پرداخت  شده و سئوی سایت است.

چگونه SEO و SEM متفاوت هستند؟ از لحاظ فنی انها متفاوت نیستند SEO به سادگی نیمی از SEM است:

SEO =فرآیند دریافت ترافیک ارگانیک از موتورهای جستجو.

SEM = فرآیند دریافت ترافیک ارگانیک و پرداخت شده از موتورهای جستجو.

اینجاست که اوضاع کمی گیج کننده می شود.

امروزه بسیاری از مردم از SEM به جای PPC استفاده می کنند (که در بخش بعدی در مورد آن صحبت خواهیم کرد).

به نظر می رسد این ایده SEO را تضعیف می کند. با این حال، SEO بازاریابی است، درست همانطور که PPC بازاریابی است.

در اینجا بهترین راه برای فکر کردن در مورد SEO و SEM این است:

تصور کنید SEM یک سکه است. SEO یک طرف این سکه است. PPC نیز آن روی سکه است.

سئو در مقابل PPC

PPC مخفف pay-per-click است – نوعی بازاریابی دیجیتال که در ان تبلیغ کنندگان هر زمان که یکی از تبلیغات انها کلیک می شود، به ازای آن کلیک از شارژ و بودجه آنها کاسته می شود.

در این روش اساسا، تبلیغ کنندگان کلمات کلیدی یا عبارات خاصی را که می خواهند تبلیغات خود را در نتایج موتور جستجو نشان دهند، پیشنهاد می دهند.

هنگامی که یک کاربر یکی از این کلمات کلیدی یا عبارات را جستجو می کند، تبلیغ تبلیغ کننده در میان نتایج برتر ظاهر می شود.

بنابراین ، اگر ما به بازاریابی جستجو به عنوان یک سکه فکر کنیم، SEO و PPC دو روی یک سکه هستند – SEO روی پرداخت نشده است، PPC طرف پرداخت شده است.

یکی دیگر از نکات کلیدی:

مهم است که هرگز SEO و PPC را در مقابل یکدیگر قرار ندهیم ( به عنوان مثال ، مقایسه کنیم که کدام یک بهتر است ) زیرا این روش ها و کانال ها مکمل یکدیگر هستند و تا زمانی که بودجه شما اجازه می دهد هر دو روش را با هم انتخاب کنید.

همانطور که قبلا ذکر شد، اصطلاحات SEM و PPC در صنعت بازاریابی اینترنتی به جای یکدیگر استفاده می شود. با این حال، این مورد در اینجا در عرصه موتورهای جستجو موضوعیت ندارد.

هر زمان که ما به SEM اشاره می کنیم، به این دلیل است که ما به هر دو روش SEO (جستجوی ارگانیک) و PPC (جستجوی پرداخت شده) اشاره می کنیم.

سئو چیست و چرا سئو مهم است؟

سئو یک کانال بازاریابی مهم است. اول و مهمتر از همه زیرا جستجوی ارگانیک 53 درصد از کل ترافیک وب سایت را در بر می گیرد.

و به همین سبب پیش بینی می شود صنعت جهانی سئو تا سال 2028 به 122.11 میلیارد دلار برسد. سئو نتایج کسب و کار واقعی را برای برندها ، کسب و کارها و سازمان ها را در هر اندازه ای را می تواند بهبود ببخشد.

هر موقع که افراد می خواهند به جایی بروند یا کاری انجام دهند و یا در خصوص موضوعی کسب اطلاع یا تحقیق کنند یا یک محصول / خدمات را خریداری کنند، سفر انها معمولا با جستجو اغاز می شود.

ولی امروزه، جستجو فوق العاده گسترش یافته و کاربران ممکن است در موتورهای جستجوی وب سنتی (به عنوان مثال، گوگل، مایکروسافت بینگ)، سیستم عامل های اجتماعی (به عنوان مثال یوتیوب، TikTok) یا وب سایت های خرده فروشی (به عنوان مثال امازون) جستجو کنند.

به عنوان مثال ، 61 درصد از خریداران آنلاین در کشور آمریکا جستجوی محصول خود را در آمازون شروع می کنند، در مقایسه با 49 درصد که در یک موتور جستجو مانند گوگل شروع به سرچ می کنند. همچنین توجه داشته باشید که از همان تحقیق:

  •  32٪ جست و جو ها ازWalmart.com شروع می شود.

  •  20٪ از YouTube شروع می شود.

  •  19 درصد از فیس بوک شروع می شود.

  •  15٪ از Instagram شروع می شود.

  •  11٪ در TikTok شروع می شود.

هر سال، تریلیون‌ها جستجوی انجام می‌شود که اغلب منبع اصلی ترافیک برای وب‌سایت‌ها هستند. این موضوع باعث می‌شود که “موتورهای جستجو” در هر پلتفرمی که ممکن است افراد برای پیدا کردن نام تجاری یا کسب‌وکار شما استفاده کنند، بسیار اهمیت داشته باشند.

این همه به این معناست که افزایش دیده شدن شما و رتبه بندی بالاتر در نتایج جستجو نسبت به رقبایتان، می‌تواند به طور مثبت بر روی سود شما تأثیر بگذارد.

سئو همچنین بسیار مهم است زیرا صفحات نتایج موتور جستجو (یا SERPها) بسیار رقابتی هستند – پر از ویژگی‌های جستجو (و تبلیغات PPC). ویژگی‌های SERP شامل موارد زیر است:

  • پانل های دانش
  • Featured snippets (اسنیپت)
  • نقشه.
  •  تصاویر.
  • فیلم.
  • داستان های برتر (اخبار).
  • پرسش و پاسخ کاربران
  • Carousels.

یک دلیل دیگر که سئو برای برندها و کسب و کارها حیاتی است:

بر خلاف سایر کانال‌های بازاریابی، کار خوب سئو است که بسیار پایدار است. زمانی که یک کمپین پرداختی و تبلیغات کلیکی پایان می‌یابد، ترافیک ورودی وب سایت نیز پایان می یابد. ترافیک از رسانه‌های اجتماعی خیلی ناپایدار است و قسمت خیلی کمی از ترافیک سایت را در بر می گیرد.

سئو پایه‌ای برای بازاریابی جامع است، جایی که هر چیزی که شرکت شما انجام می‌دهد اهمیت دارد. هنگامی که شما درک می‌کنید که کاربران شما چه می‌خواهند، می‌توانید این علم و تکنیک را در سراسر موارد زیر پیاده‌سازی کنید:

  • کمپین ها (تبلیغات کلیکی و ارگانیک).
  • محتوای وب سایت.
  • خدمات شبکه ها و رسانه های اجتماعی.

سئو یک کانال بازاریابی است که ترافیک مورد نیاز شما برای دستیابی به اهداف کلیدی کسب و کار (به عنوان مثال ضریب تبدیل، بازدید، فروش) را سامان دهی می کند. همچنین در میان مخاطبین و صنعت ایجاد اعتماد می کند – یک وب سایت که به خوبی رتبه بندی می شود، به طور کلی به عنوان معتبر یا قابل اعتماد در نظر گرفته می شود، که عناصر کلیدی هستند که گوگل می خواهد با رتبه بندی بهتر پاداش دهد.

انواع SEO

سه نوع سئو وجود دارد:

  • سئو فنی:

بهینه سازی جنبه های فنی یک وب سایت.

  • سئو داخلی (On Page):

بهینه سازی محتوا در یک وب سایت برای کاربران و موتورهای جستجو.

  • سئو خارج از سایت( Off Page ) :

ایجاد مشخصات و هویت نام تجاری (به عنوان مثال، پرسنل، لوگوها ، ارزش ها، چشم انداز، شعارها، عبارات، رنگ ها) و انجام کارهایی که در نهایت اگاهی و شناخت نام تجاری را افزایش می دهد. (به عنوان مثال، نشان دادن و رشد تخصص، اقتدار و اعتماد ان) و تولید تقاضا.

شما کنترل ۱۰۰٪ بر محتوا و بهینه‌سازی‌های فنی خود را دارید.

این امر همیشه در مورد سئو خارج از سایت صحیح نیست (شما نمی‌توانید کنترل کنید که لینک‌ها از سایت‌های دیگر بیایند یا اگر پلتفرم‌هایی که به آنها وابسته هستید بسته نشوند یا تغییرات اساسی ایجاد نکنند)، اما این فعالیت‌ها هنوز بخش کلیدی از مراحل سه گانه برای  موفقیت در سئو هستند که باید انجام پذیرند.

تصور کنید سئو مانند یک تیم ورزشی است.

شما برای برنده شدن به هر دو حمله و دفاع قوی نیاز دارید – و به طرفداران (یعنی مخاطبان) نیاز دارید.

به بهینه‌سازی فنی به عنوان دفاع، بهینه‌سازی محتوا به عنوان حمله و بهینه‌سازی خارج از سایت را به عنوان روش‌هایی برای جذب، تعامل و حفظ یک طرفدار وفادار در نظر بگیرید.

بهینه سازی فنی

بهینه سازی عناصر فنی یک وب سایت برای موفقیت SEO بسیار مهم و اساسی است.

همه چیز با معماری شروع می شود – یک طراحی وب سایت حرفه ای که می تواند توسط موتورهای جستجو خزیده و شناخته شود.

یعنی یک سایت باید به صورت حرفه ای طراحی شود تا خزنده شود.

شما می‌خواهید برای موتورهای جستجو آسان باشد تا تمام محتوای صفحات شما (یعنی متن، تصاویر، ویدیوها) را کشف و دسترسی پیدا کنند.

عناصر فنی مهم در اینجا چیست: ساختار URL، ناوبری، لینک‌دهی داخلی و موارد دیگر.

تجربه کاربری هم یک عنصر حیاتی در بهینه‌سازی فنی است. موتورهای جستجو بر اهمیت صفحاتی که سریع بارگذاری می‌شوند و تجربه کاربر خوبی فراهم می‌کنند، تأکید دارند.

عناصری مانند Core Web Vitals، دوستانه بودن با موبایل و دسترسی پذیری مناسب ، HTTPS و جلوگیری از تبلیغات مزاحم همگی در بهینه‌سازی فنی SEO مهم هستند.

یکی دیگر از زمینه های بهینه سازی فنی داده های ساختار یافته (یعنی اسکیما) است.

اضافه کردن این کد به وب سایت شما می تواند به موتورهای جستجو کمک کند تا محتوای شما را بهتر درک کنند و ظاهر شما را در نتایج جستجو افزایش دهند.

علاوه بر این، خدمات میزبانی وب، CMS (سیستم مدیریت محتوا) و امنیت سایت همه در سئو نقش دارند.

بهینه سازی محتوا

در سئو، محتوای شما باید برای دو هدف اصلی بهینه سازی شود:  مخاطبین و موتورهای جستجو.

این به این معنی است که شما باید هم محتوایی را که مخاطبان می بینند (انچه در واقع در  UI صفحه است) و همچنین آنچه موتورهای جستجو می بینند (کد) بهینه سازی کنید.

هدف، همیشه، انتشار محتوای مفید و با کیفیت بالا است.

شما می توانید این کار را از طریق ترکیبی از درک خواسته ها و نیازهای مخاطبان خود، داده ها و راهنمایی های ارائه شده توسط Google انجام دهید.

هنگام بهینه سازی محتوا برای کاربران، باید مطمئن شوید که:

  • موضوعات مرتبطی را که با انها تجربه یا تخصص دارید را پوشش می دهد یا نه؟
  • در بر گیرنده کلمات کلیدی هست که مردم برای پیدا کردن محتوا استفاده می کنند یا نه
  • منحصر به فرد یا اصلی است.
  • متن به خوبی نوشته شده و عاری از اشتباهات دستوری و املایی است یا نه؟
  • محتوای تولیدی به روز یا حاوی اطلاعات دقیق است یا نه؟
  • شامل محتوای اینفوگرافیک و چند رسانه ای (به عنوان مثال، تصاویر، فیلم ها) هست نه
  • بهتر از رقبای SERP شما است.
  • قابل خواندن است – ساختارمند شده تا برای مردم آسان باشد تا اطلاعاتی که به اشتراک می‌گذارید را درک کنند (به عنوان مثال: زیرعنوان‌ها، طول پاراگراف، استفاده از وزن دهی/کج‌نویسی، لیست‌های مرتب/نامرتب، سطح خواندن و غیره).

برای موتورهای جستجو، برخی از عناصر محتوای کلیدی برای بهینه سازی عبارتند از:

  • عنوان برچسب ها
  • توضیحات متا
  • برچسب های سربرگ (H1-H6)
  • متن جایگزین تصویر

بهینه سازی خارج از سایت

فعالیت های متعددی وجود دارد که ممکن است به معنای دقیق جزئی از فرآیند “SEO” نباشند، اما با این وجود می توانند به طور غیر مستقیم به موفقیت در عملکرد سایت و  SEO کمک کنند.

ساخت لینک (فرایند به دست اوردن لینک به یک وب سایت) فعالیتی است که بیشتر با سئو off-site مرتبط است. فرآیند لینک سازی مزایای زیادی (به عنوان مثال رتبه بندی، ترافیک) می تواند داشته باشد.

فرآیند لینک سازی گرفتن تعداد متنوعی از لینک های با کیفیتی هستند که به وب سایت شما از وب سایت های مرتبط اشاره می کنند و معتبر و قابل اعتماد هستند.

و چگونه این لینک ها را دریافت کنیم؟ روش‌های متنوعی برای ترویج و لینک سازی وب‌سایت وجود دارد که با تلاش‌های SEO همراستا هستند. این روش ها شامل موارد زیر هستند:

  • ساخت و ترویج برند و بازاریابی نام تجاری:

تکنیک های طراحی شده برای افزایش شناخت و شهرت سازمان و برند

  • PR:

تکنیک‌های روابط عمومی طراحی شده برای کسب لینک های سرمقاله.

  • بازاریابی محتوا:

برخی از فرم های محبوب شامل ایجاد فیلم ها، کتاب های الکترونیکی، مطالعات تحقیقاتی، پادکست ها (یا مهمان بودن در پادکست های دیگر) و ارسال پست مهمان (یا وبلاگ نویسی مهمان) است.

  • بازاریابی و بهینه‌سازی رسانه‌های اجتماعی:

نام برند خود را در تمامی پلتفرم‌های مرتبط ایجاد و تبلیغ کنید، بهینه‌سازی کامل آن را انجام دهید و محتوای مرتبط را به اشتراک بگذارید.

  • مدیریت لیستینگ (فهرست):

ادعا کردن، تأیید و بهینه‌سازی اطلاعات در هر پلتفرمی که اطلاعات درباره شرکت یا وب‌سایت شما ممکن است در آن لیست شده و توسط جستجوکنندگان پیدا شود (به عنوان مثال، دایرکتوری‌ها، سایت‌های تحقیقاتی و ویکی‌ها).

  • امتیازها و بررسی‌ها:

دریافت آن‌ها، نظارت بر آن‌ها و پاسخ به آن‌ها.

به طور کلی، هنگامی که در مورد سئوی خارج از سایت صحبت می کنیم، دقیقا در مورد فعالیت هایی صحبت می کنیم که به طور مستقیم بر توانایی های فنی جهت  رتبه بندی تاثیری نمی گذارند.

به هر حال، هر کاری که برند شما انجام می دهد مهم است. شما می خواهید نام تجاری خود را در هر جایی که مخاطبین ممکن است شما را جستجو کنند. را تبلیغ کنید

برای همین موضوع، برخی از افراد سعی کرده اند “بهینه سازی موتور جستجو” را به معنای “بهینه سازی تجربه جستجو” یا “بهینه سازی جستجو در همه جا” تغییر دهند.

تخصص های سئو

بهینه سازی موتور جستجو همچنین به چند زیرشاخه تقسیم می شوند. هر یک از این حوزه‌های تخصصی به شکلی متفاوت از “SEO معمولی” هستند، که به طور کلی نیازمند تاکتیک‌های اضافی هستند و چالش‌های مختلفی را ارائه می‌دهند.

پنج مورد از این تخصص های SEO عبارتند از:

  • سئو تجارت الکترونیک:

عناصر اضافی SEO شامل بهینه سازی صفحات دسته بندی، صفحات محصول، ناوبری ظاهری، ساختار  پیوندهای داخلی، تصاویر محصول، بررسی محصول، اسکیما و موارد دیگر است.

  • Enterprise SEO(سئوی شرکتی) :

این شیوه به معنای انجام SEO در مقیاس بزرگ است. به طور معمول سئوی شرکتی به معنای کار با یک وب‌سایت (یا چند وب‌سایت/برند) با بیش از 1 میلیون صفحه است – یا ممکن است بر اساس اندازه سازمان باشد (معمولاً آن‌هایی که درآمدی میلیونی یا میلیاردی در سال دارند). انجام کار شرکتی به طور معمول به معنای تأخیر در تلاش برای اجرای تغییرات SEO توسط تیم توسعه، و همچنین دخالت چندین نهاد است.

  • سئو بین المللی:

این SEO جهانی برای کسب و کارهای بین المللی است – انجام SEO برای وب سایت های چند ملیتی یا چند زبانه – و بهینه سازی برای موتورهای جستجوی بین المللی مانند Baidu یا Naver.

  • سئوی محلی:

در اینجا، هدف بهینه سازی وب سایت ها برای نمایش در نتایج موتور جستجوی ارگانیک محلی با مدیریت و تحصیل ریویوها و لیست های کسب و کار، در میان رقبا است.

  • SEO خبری:

در خبرها، سرعت اهمیت بیشتری دارد – به ویژه اطمینان حاصل کردن از ورود به فهرست گوگل با سرعت زیاد و ظاهر شدن در مکان‌هایی همچون کشف گوگل (Google Discover) ، داستان‌های برتر گوگل (Top Stories Google)و اخبار گوگل (Google News).

SEO چگونه کار می کند؟

اگر این صفحه را از طریق جستجوی گوگل پیدا کرده اید، احتمالا از طریق Google سئوی سایت را جستجو کرده اید.

این آموزش سئو در Search Engine Land منتشر شده است، یک وب سایت معتبر با تخصص و تجربه عالی در موضوع SEO (ما از سال 2006 تمام تغییرات SEO بزرگ و کوچک را پوشش داده ایم).

صفحه “سئو چیست؟” برای بار اول در سال 2010 منتشر شد، صفحه “SEO چیست” ما 324،203 لینک به دست آورده است.

به عبارت ساده، این عوامل (و دیگر عوام) به این آموزش کمک کرده است تا شهرت خوبی از موتورهای جستجو کسب کند، و این عوامل باعث شده است  تا سال ها در موقعیت 1 قرار داشته باشد.

صفحه “سئو چست؟”این سیگنال ها را جمع اوری کرده است که نشان می دهد معتبر و قابل اعتماد است و بنابراین لایق صعود به  لینک های اول موتور جستجوگر گوگل است که در این مدت طولانی در صدر قرار بگیرد و در معرض نتایج کسی قرار بگیرد که برای SEO جستجو می کند.

بیایید نگاهی گسترده تر به سئو داشته باشیم.

به طور کلی، SEO واقعا از طریق ترکیبی از:

متخصصین :

شخص یا تیم مسئول انجام یا اطمینان از تکمیل کار استراتژیک، تاکتیکی و عملیاتی SEO 

فرآیندها:

اقداماتی که برای کارامدتر کردن کار انجام می شود.

فناوری:

پلاتفرم ها و ابزارهای مورد استفاده

فعالیت ها :

محصول نهایی یا خروجی

و بسیاری از عوامل دیگر به نتیجه نهایی می رسد.

آنچه در ادامه می اید یک نگاه سطح بالا به مهمترین عناصر دانش و فرایند سئوی سایت است.

شش حوزه اساسی، به صورت ترکیبی، باعث موفقیت در SEO می‌شوند:

1. درک چگونگی کار موتورهای جستجو

خیلی ساده، اگر می‌خواهید مخاطبین از طریق جستجو کسب‌وکار شما را پیدا کنند – در هر پلتفرمی – باید فرایندهای فنی پشت کارکرد موتور جستجو را درک کنید – و سپس اطمینان حاصل کنید که تمامی “سیگنال‌های” صحیح را فراهم می‌کنید تا تأثیرگذاری بر آن نمایش را  داشته باشد یا نه؟

هنگام صحبت در خصوص موتورهای جستجوی وب سنتی مانند گوگل، چهار مرحله جداگانه جستجو وجود دارد:

1-ربات:

موتورهای جستجو از ربات ها برای ایندکس صفحات در وب با دنبال کردن لینک ها و با استفاده از نقشه های سایت استفاده می کنند.

2-رندرینگ:

موتورهای جستجو از اطلاعات HTML، JavaScript و CSS استفاده می‌کنند تا نحوه نمایش صفحه را ایجاد کنند.

3-ایندکس‌گذاری:

موتورهای جستجو محتوا و متا داده‌های صفحاتی که کشف کرده‌اند را تجزیه و تحلیل می‌کنند و آنها را به یک پایگاه داده اضافه می‌کنند (هرچند هیچ تضمینی وجود ندارد که هر صفحه از وب‌سایت شما اندیس شود).

4-رتبه‌بندی:

الگوریتم‌های پیچیده ای از انواع سیگنال‌ها برای تعیین اینکه آیا یک صفحه مرتبط و با کیفیت کافی است تا زمانی که کاربران جستجویی انجام می‌دهند نمایش داده شود، استفاده می‌کنند.

اما بهینه سازی برای جستجوی گوگل متفاوت از بهینه سازی برای سیستم عامل های دیگر مانند یوتیوب یا امازون است.

بیایید به عنوان مثال فیسبوک را در نظر بگیریم، جایی که عواملی مانند تعامل (لایک‌ها، نظرات، اشتراک‌گذاری‌ها و غیره) و ارتباطات افراد مهم هستند. سپس، در توییتر، سیگنال‌هایی مانند تازگی، تعاملات، یا اعتبار نویسنده مهم هستند.

و چیزی که موضوع را بیشتر پیچیده می‌کند: موتورهای جستجو عناصر یادگیری ماشینی را اضافه کرده‌اند تا محتوا را برجسته کنند – کاری که باعث می‌شود حتی سخت‌تر باشد که بگوییم کدام عنصر منجر به عملکرد بهتر یا بدتر شده است.

2.تحقیق 

تحقیق یک بخش کلیدی از SEO است. برخی از انواع تحقیقات که عملکرد SEO را بهبود می بخشد عبارتند از:

تحقیق در مورد مخاطب: مهم است که مخاطب یا بازار هدف خود را درک کنید. آن‌ها چه کسانی هستند (یعنی ویژگی‌ها و روان‌شناسی‌های آن‌ها)؟ مشکلات آن‌ها چیست؟ چه سوالاتی دارند که شما می‌توانید به آن‌ها پاسخ دهید؟

تحقیق درباره کلمات کلیدی:این فرآیند به شما کمک می‌کند تا کلمات جستجوی مرتبط و ارزشمندی که مردم استفاده می‌کنند را شناسایی و در صفحات خود استفاده کنید – و درک کنید که چقدر تقاضا و رقابت برای رتبه‌بندی برای این کلمات کلیدی وجود دارد.

تحلیل رقبا: رقبای شما چه می کنند؟ نقاط قوت و ضعف انها چیست؟ چه نوع محتوایی را منتشر می کنند؟
تحقیقات برند / کسب و کار / مشتری:اهداف انها چیست و چگونه سئو می تواند به انها در دستیابی به این اهداف کمک کند؟

تحقیق درباره وب‌سایت: مجموعه‌ای از حسابرسی‌های بهینه‌ساز موتورهای جستجو می‌توانند فرصت‌ها و مسائلی را درباره وب‌سایت آشکار کنند که موفقیت در جستجوی طبیعی را مانع می‌شوند. برخی از حسابرسی‌ها شامل بهینه‌سازی فنی، محتوا، پروفایل پیوند و E-E-A-T هستند.

تحلیل صفحه نتایج جستجو: این به شما کمک می‌کند تا اهداف جستجو برای یک پرسمان خاص را درک کنید (به عنوان مثال، آیا این تجاری، معاملاتی، اطلاعاتی یا راهبردی است) و محتوا را ایجاد کنید که احتمالاً رتبه بندی یا دیده شدن بیشتری را به دست آورد.

3. برنامه ریزی

استراتژی سئو برنامه عملیاتی بلند مدت شماست. شما باید اهداف و برنامه ای برای چگونگی رسیدن به انها تعیین کنید.

استراتژی سئو خود را به عنوان یک نقشه راه در نظر بگیرید. مسیری که انتخاب می کنید احتمالا در طول زمان تغییر خواهد کرد و تکامل می یابد اما مقصد باید روشن و بدون تغییر باقی بماند.

برنامه SEO شما ممکن است شامل مواردی مانند:

  • تعیین اهداف (مثلاً OKRs، SMART) و انتظارات (یعنی زمانبندی/مراحل).
  • تعریف و همسان‌سازی KPIها و معیارهای معنی‌دار.
  • تصمیم گیری در مورد چگونگی ایجاد و اجرای پروژه ها (داخلی، خارجی یا ترکیبی).
  • هماهنگی و ارتباط با سازمان‌ها و افراد داخلی و خارجی.
  • انتخاب و پیاده سازی ابزار / تکنولوژی.
  • استخدام، آموزش و ساختار یک تیم
  • تعیین بودجه
  • اندازه گیری و گزارش نتایج
  • مستند سازی استراتژی و فرایند

4. ایجاد و پیاده سازی

هنگامی که تمام تحقیقات انجام شد، وقت ان است که ایده ها را عملیاتی کرد. یعنی:

ایجاد محتوای جدید:

به تیم محتوای خود توصیه کنید که چه محتوایی باید ایجاد شود.

 اعمال تغییرات یا بهبودهای لازم در خصوص صفحات موجود: این ممکن است شامل به‌روزرسانی و بهبود محتوا، افزودن لینک‌های داخلی، یا استفاده از کلمات کلیدی/موضوعات/موجودیت‌ها، یا شناسایی راه‌های دیگر برای بهینه‌سازی بیشتر آن باشد.

حذف محتواهای قدیمی، منسوخ یا کیفیت پایین: این اقسام محتواهایی هستند که به خوبی رتبه‌بندی نمی‌شوند، ترافیک تبدیل‌کننده را تحریک نمی‌کنند یا به شما در دستیابی به اهداف سئو کمک نمی‌کنند.

5. نظارت و نگهداری

شما باید بدانید که زمانی که یک مشکلی در وب‌سایت شما رخ می‌دهد یا خراب می‌شود، چه اتفاقی می‌افتد. نظارت بسیار حیاتی است.

شما باید بدانید که آیا ترافیک به یک صفحه حیاتی کاهش می‌یابد، صفحات آهسته، بی‌پاسخ یا از فهرست حذف می‌شوند، وب‌سایت کلی خودتان آفلاین می‌شود، لینک‌ها شکسته می‌شوند، یا هرگونه مشکل جدی دیگری رخ می‌دهد.

6. تجزیه و تحلیل، ارزیابی و گزارش عملکرد

اگر سئو را مانیتور ، آنالیز و نتایج را مورد سنجش قرار ندهید، نمی‌توانید آن را بهبود ببخشید. برای اتخاذ تصمیمات مبتنی بر داده درباره سئو، شما نیاز به استفاده از موارد زیر خواهید داشت:

تجزیه و تحلیل وب سایت: راه اندازی و استفاده از ابزارهای (حداقل ابزارهای رایگان مانند Google Analytics، Google Search Console و Bing Webmaster Tools) برای جمع اوری داده های عملکرد.

ابزارها و پلتفرم‌ها: بسیاری از پلتفرم‌ها یا سوئیت‌های “همه‌کاره” وجود دارند که چندین ابزار را ارائه می‌دهند، اما همچنین می‌توانید تنها از ابزارهای سئو انتخابی برای پیگیری عملکرد در وظایف خاص استفاده کنید.

یا اگر منابع را دارید و هیچ یک از ابزارهای موجود در بازار دقیقاً کاری را که می‌خواهید انجام دهید، انجام نمی‌دهد، می‌توانید ابزارهای خود را ایجاد کنید.

پس از جمع‌آوری داده‌ها، شما باید درباره پیشرفت گزارش بدهید. می‌توانید گزارش‌ها را با استفاده از نرم‌افزار یا به صورت دستی ایجاد کنید.

گزارش‌دهی عملکرد باید یک داستان را تعریف کند و در بازه‌های زمانی معنی‌دار انجام شود، معمولاً با مقایسه با دوره‌های گزارش‌های قبلی (برای مثال، سالانه).

این وابسته به نوع وب‌سایت است (معمولاً ممکن است ماهانه، سه‌ماهه یا بازه زمانی دیگری باشد).

SEO در حال انجام است

سئو هرگز به پایان نمی‌رسد. موتورهای جستجو، رفتار کاربران و رقبای شما همیشه در حال تغییر هستند. وب‌سایت‌ها با گذر زمان تغییر و جابه‌جا می‌شوند (و خراب می‌شوند). محتوا قدیمی می‌شود. فرآیندهای شما باید بهبود یابند و موثرتر شوند.

نتیجه‌گیری:

همیشه می‌توانید چیزی را نظارت کنید، تست کنید یا بهبود ببخشید. یا همانطور که بروس کلی می‌گوید: زمانی که گوگل دیگر چیزها را تغییر ندهد و تمام رقبا شما از بین رود، سئو تمام می‌شود.

چگونه SEO را یاد بگیریم

اکنون که بیشتر در مورد سئو و نحوه کار ان می دانید، چگونه می توانید بیشتر یاد بگیرید؟

مطالعه (یا اگر ترجیح می‌دهید، تماشا یا گوش دادن به) آخرین اخبار، تحقیقات، روش‌های بهترین عملکرد و سایر توسعه‌ها در زمینه سئو باید یکی از عادات معمولی شما شود، آیا این به صورت روزانه، هفتگی یا ماهانه است. همچنین باید حداقل یک یا دو رویداد را هر سال حضوری پیگیری کنید.

انتظارات و رفتار جستجوکنندگان به طور مداوم در حال تکامل است، که به معنای تغییرات مداوم در الگوریتم‌ها برای تطابق با آن است. این، در ترکیب با دستاوردهای جدید در فناوری (نگاهی به صعود موفقیت‌آمیز چت‌جی‌پی‌تی در اواخر ۲۰۲۲ و افزودن ناگهانی هوش مصنوعی تولیدی به نتایج جستجو در ۲۰۲۳) است.

در ادامه، منابع معتبر و نکاتی را برای کمک به رشد شما به عنوان یک کارشناس حرفه‌ای سئو فراهم کرده‌ایم.

آموزش ما در این منبع  همه عوامل را در عمق بیشتری توضیح می دهد و نکات تاکتیکی کارشناسان بهینه سازی موتور جستجو را برجسته می کند که به وب سایت شما کمک می کند تا بازدید کنندگان بیشتری از جستجوی ارگانیک داشته باشد.

در خصوص آموزش تکمیلی سئوی سایت مطلب دیگری که شامل 9 فصل می باشد با عناوین ذیل منتشر خواهیم کرد

فصل اول:

انواع عوامل موفقیت در موتورهای جستجو: این عوامل می‌توانند عوامل موثر در رتبه‌بندی جستجوی شما باشند که در داخل و خارج از سایت قرار دارند.

همچنین به بررسی عمودهای خاص در بهینه‌سازی موتورهای جستجو و راهکارهای آلوده در بهینه‌سازی موتورهای جستجویی که باید از آنها پرهیز کرد، خواهیم پرداخت.

دوم:

محتوا و عوامل موفقیت در موتورهای جستجو: این عوامل را در نظر بگیرید تا محتوای با کیفیتی ایجاد کنید که موتورهای جستجو و مخاطبان هدف شما را دوست داشته باشند.

سوم:

معماری و عوامل موفقیت در موتورهای جستجو: بیایید به پشت صحنه برویم و جنبه‌هایی از وب‌سایت شما که آن را برای موتورهای جستجو قابل دسترسی می‌کند و تجربه کاربر را تحت تأثیر قرار می‌دهد را مورد بررسی قرار دهیم.

چهارم:

کدهای HTML و عوامل موفقیت در موتورهای جستجو: برچسب‌های HTML و داده‌های ساختاری به سازماندهی اطلاعات در وب‌سایت شما کمک می‌کنند و موتورهای جستجو را در درک محتوای شما یاری می‌دهند.

پنجم:

اعتماد، اعتبار، تخصص و رتبه‌بندی در موتورهای جستجو: نحوه ارتباط کاربران با وب‌سایت شما، همچنین شهرت و اعتبار آن، به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا تصمیم بگیرند آیا ارزش نمایش به کاربران را دارد یا خیر.

ششم:

لینک سازی و رتبه بندی در موتورهای جستجو: چرا بک لینک ها هنوز هم مهم هستند و چه چیزی در مورد محتوای شما به موتورهای جستجو می گویند.

هفتم:

شخصی‌سازی و رتبه‌بندی در موتورهای جستجو: این عوامل خاص کاربری مانند موقعیت مکانی و نیت کاربران هستند که می‌توانند بر نتایجی که کاربران مشاهده می‌کنند، تأثیر بگذارند.

هشتم:

خرابکاری ها و جریمه‌های اسپم در موتورهای جستجو: از “میان‌برهای” سئو بپرهیزید. گرفتار شدن در استفاده از این تاکتیک‌ها ممکن است به مجازات عمل دستی منجر شود یا حتی باعث حذف سایت شما از فهرست جستجو گردد.

نهم:

عمودهای ظاهر شونده در جستجو: جستجوهای صوتی، محلی، تصویری و ویدیویی نمایشی از روش‌های جدیدی هستند که کاربران می‌توانند به دنبال آنچه که به دنبالش هستند، بگردند. هر یک از این عمودها فرصت‌های دقیق‌تری را برای برندها فراهم می‌کنند، اما همچنان بر اصول اساسی سئو تکیه دارند.

منابع SEO گوگل

ملزومات جستجوی گوگل (Google Search Essentials): در این راهنما، Google در مورد الزامات فنی، سیاست های اسپم و بهترین شیوه های کلیدی بحث می کند.
راهنمای سئوی ابتدائی  (SEO starter guide): یک مرور کلی از اصول اولیه SEO، با توجه به بهترین شیوه های گوگل.

دستورالعمل‌های ارزیابی کیفیت جستجو: این سند توضیح می‌دهد که چگونه گوگل به ارزیابی کیفیت نتایج جستجوی خود توسط ارزیابان انسانی می‌پردازد، با بررسی تجربه، تخصص، اعتبار و قابلیت اطمینان محتوا و وب‌سایت‌ها.

مهارت های SEO خود را توسعه دهید

یکی از بهترین راه های یادگیری SEO، تجربه کردن است. تجربه عملی یکی از بهترین راه های پیشرفت مهارت های شما و تعمیق دانش SEO شما است.

وب‌سایت‌های خود را بسازید – و آن‌ها را در مورد موضوعاتی که علاقه‌مند هستید، بسازید. تاکتیک‌ها و تکنیک‌های مختلف را امتحان کنید. ببینید کدام کار می‌کند و کدام کار نمی‌کند.

سئو نیاز به مهارت‌های دیگری نیز دارد. در 13 مهارت اساسی سئو که برای موفقیت نیاز دارید، به بررسی عمیق‌تری از برخی از آن‌ها بپردازید.

علاوه بر این، چندین گزینه دیگر (رایگان و پرداختی) برای یادگیری سئو وجود دارد:

  1. وب سایت ها، وبلاگ ها و نشریات.
  2. کتاب ها و کتاب های الکترونیکی.
  3. فیلم.
  4. پادکست ها.
  5. وبینار ها.
  6. کنفرانس ها، رویدادها و جلسات.
  7. دوره ها.
  8. برنامه های اموزشی و صدور گواهینامه.
  9. گروه ها (به عنوان مثال، رسانه های اجتماعی، Slack).
  10. .خبرنامه.
  11. کارشناسان را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید.
  12. انجمن ها و فروم ها.

فقط مراقب باشید. در حالی که منابع قابل اعتماد زیادی وجود دارند، شما (یا مشتریان شما) در یک زمانی ممکن است به برخی از اطلاعات قدیمی یا اشتباه مربوط به سئو برخورد کنید.

نتیجه‌گیری: هیچ “حقیقت جامع” یا راز بزرگی در زمینه سئو وجود ندارد. واقعیت این است که باید در تمام مراحل سئو تلاش کنید تا میزان نمایش ، کلیک‌ها، ترافیک، اعتبار، نرخ تبدیل‌ها، فروش و درآمد خود را افزایش دهید.

4.6/5 - (5 امتیاز)

دریافت تخفیفات ویژه و استثنائی!

برای دریافت تخفیفات ویژه ، مطالب جدید سایت ایمیل خود را وارد کنید.

0اشتراک گذاری

2 thoughts on “SEO چیست – بهینه سازی موتور جستجو؟”

  1. این منبع فوق‌العاده است. مطالب فوق‌العاده نشان‌دهنده اشتیاق مدیر است. من شگفت‌زده هستم و منتظر پست‌های بیشتری از این قبیل هستم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *